Mémoire, musique et identité PDF Download

Are you looking for read ebook online? Search for your book and save it on your Kindle device, PC, phones or tablets. Download Mémoire, musique et identité PDF full book. Access full book title Mémoire, musique et identité by Jean-Christophe Ribotti. Download full books in PDF and EPUB format.

Mémoire, musique et identité

Mémoire, musique et identité PDF Author: Jean-Christophe Ribotti
Publisher:
ISBN:
Category :
Languages : fr
Pages : 132

Book Description


Mémoire, musique et identité

Mémoire, musique et identité PDF Author: Jean-Christophe Ribotti
Publisher:
ISBN:
Category :
Languages : fr
Pages : 132

Book Description


Musique et politique

Musique et politique PDF Author: Alain Darré
Publisher: PU Rennes
ISBN:
Category : Social Science
Languages : fr
Pages : 334

Book Description
Musiciens et chanteurs sont à l'origine de pratiques qui s'insèrent pleinement dans le jeu complexe des rapports sociaux. Aux stades de la création, de la production ou de la consommation, les musiques n'échappent jamais aux enjeux socio-culturels d'un lieu, d'une époque, d'une communauté humaine. Conformes ou dissidentes à l'égard des logiques dominantes, elles demeurent productrices d'émotions esthétiques et porteuses des liens sociaux. Les musiques sont des enjeux de pouvoir et certaines logiques économiques ou politiques peuvent conduire à leur instrumentalisation. L'histoire est malheureusement riche de ces musiciens annexés par des régimes politiques au destin funeste. Mais les musiques sont aussi porteuses d'identités culturelles voire d'appels à la résistance. Structurant des groupes sociaux, des communautés nationales, elles peuvent contribuer, par leur capacité mobilisatrice, à accentuer ou plus fréquemment à faire tomber les murs du racisme, de l'intolérance ou du totalitarisme. C'est qu'il n'est de pratique musicale que dans l'échange. C'est bien là toute l'ambiguïté et la richesse de cet objet, à la fois verbe codé, situé, et langage universel, transculturel. Elles méritent donc pleinement que les sociologues, les artistes, les mélomanes et les citoyens que nous sommes tous tentent de franchir ces miroirs du son qui nous renvoient les images parfois brouillées de nos sociétés.

Sounding the Cape

Sounding the Cape PDF Author: Denis Martin
Publisher: African Minds
ISBN: 1920489827
Category : Music
Languages : en
Pages : 471

Book Description
For several centuries Cape Town has accommodated a great variety of musical genres which have usually been associated with specific population groups living in and around the city. Musical styles and genres produced in Cape Town have therefore been assigned an "identity" which is first and foremost social. This volume tries to question the relationship established between musical styles and genres, and social - in this case pseudo-racial - identities. In Sounding the Cape, Denis-Constant Martin recomposes and examines through the theoretical prism of creolisation the history of music in Cape Town, deploying analytical tools borrowed from the most recent studies of identity configurations. He demonstrates that musical creation in the Mother City, and in South Africa, has always been nurtured by contacts, exchanges and innovations whatever the efforts made by racist powers to separate and divide people according to their origin. Musicians interviewed at the dawn of the 21st century confirm that mixture and blending characterise all Cape Town's musics. They also emphasise the importance of a rhythmic pattern particular to Cape Town, the ghoema beat, whose origins are obviously mixed. The study of music demonstrates that the history of Cape Town, and of South Africa as a whole, undeniably fostered creole societies. Yet, twenty years after the collapse of apartheid, these societies are still divided along lines that combine economic factors and "racial" categorisations. Martin concludes that, were music given a greater importance in educational and cultural policies, it could contribute to fighting these divisions and promote the notion of a nation that, in spite of the violence of racism and apartheid, has managed to invent a unique common culture.

Culture et mémoire

Culture et mémoire PDF Author: Carola Hähnel-Mesnard
Publisher: Editions Ecole Polytechnique
ISBN: 9782730214926
Category : American fiction
Languages : fr
Pages : 540

Book Description
Une perspective interculturelle et interdisciplinaire, présentant les formes et les modalités de la représentation de la mémoire de différents conflits et violences historiques dans la littérature, le cinéma, les arts plastiques, les médias et des lieux tels que musées ou mémoriaux. Il ressort de ces études des similitudes dans l'interrogation du passé, dans les approches et les formes utilisées.

Résonances de l'ombre

Résonances de l'ombre PDF Author: Philippe Gumplowicz
Publisher: Fayard
ISBN: 2213663947
Category : Music
Languages : fr
Pages : 196

Book Description
Il n’est pas de nation sans hymne, il n’est pas de groupe humain sans musiques : hymnes nationaux, chansons militantes, générationnelles, familiales aiguisent le sentiment d’appartenance, consolident une mémoire commune. Cet ouvrage invite à un parcours historique et littéraire (Barrès, Proust, Kundera) dans les usages identitaires de la musique. Il s’interroge sur la force d’attraction de ces musiques qui scellent l’identité des individus et des groupes, en produisant émotionnellement un sentiment d’appartenance. Si la musique contribue à construire les identités, elle a été aussi appelée à les combattre (Wagner construit son antisémitisme à travers la supposée influence maléfique des Juifs dans la musique) ou à les diminuer (Gobineau et ses stéréotypes sur la musique des Noirs). Livre d’histoire par la musique, Les Résonances de l’ombre s’applique enfin à saisir la montée en puissance d’un « triangle de plomb » dans le goût musical de l’entre-deux-guerres : valorisation de l’origine, lien sacralisé entre une expression musicale, un territoire et une population, stigmatisation d’un ennemi qui en menace l’intégrité : le fascisme culturel avait envahi les sensibilités.

Popular Music in France from Chanson to Techno

Popular Music in France from Chanson to Techno PDF Author: Hugh Dauncey
Publisher: Routledge
ISBN: 1351553690
Category : Music
Languages : en
Pages : 295

Book Description
In France during the 1960s and 1970s, popular music became a key component of socio-cultural modernisation as the music/record industry became increasingly important in both economic and cultural terms in response to demographic changes and the rise of the modern media. As France began questioning traditional ways of understanding politics and culture before and after May 1968, music as popular culture became an integral part of burgeoning media activity. Press, radio and television developed free from de Gaulle's state domination of information, and political activism shifted its concerns to the use of regional languages and regional cultures, including the safeguard of traditional popular music against the centralising tendencies of the Republican state. The cultural and political significance of French music was again revealed in the 1990s, as French-language music became a highly visible example of France's quest to maintain her cultural 'exceptionalism' in the face of the perceived globalising hegemony of English and US business and cultural imperialism. Laws were passed instituting minimum quotas of French-language music. The 1980s and 1990s witnessed developing issues raised by new technologies, as compact discs, the minitel telematics system, the internet and other innovations in radio and television broadcasting posed new challenges to musicians and the music industry. These trends and developments are the subject of this volume of essays by leading scholars across a range of disciplines including French studies, musicology, cultural and media studies and film studies. It constitutes the first attempt to provide a complete and up-to-date overview of the place of popular music in modern France and the reception of French popular music abroad.

Jean Cras, Polymath of Music and Letters

Jean Cras, Polymath of Music and Letters PDF Author: Paul-André Bempéchat
Publisher: Routledge
ISBN: 1351561766
Category : Music
Languages : en
Pages : 608

Book Description
Jean Cras (1879-1932) was a remarkable man by anyone's measure. Twice a decorated hero of the Great War, this Rear-Admiral of the French navy, scientist, inventor and moral philosopher, was also a highly esteemed composer during his lifetime, enjoying the same stature and celebrity as Faur Debussy and Ravel. Since his death, however, both Cras and his music have been almost completely overlooked. In this, the first critical biography of Cras, Paul-Andre Bempechat situates Henri Duparc's proteg‘s a missing link between the French post-Romantic generation of composers and the Impressionists. The book explores, both historically and analytically, the methodology by which Cras evolved his eclectic brand of Impressionism, striking the delicate balance between Celtic folk idioms and exoticisms inspired by his travels. Cras' creative legacy extends beyond the world of music to the world of science. His five patented inventions include the navigational gyrocompass, which bears his name, still in use to this day by the French navy, coast guard and boating afficionados. Bempechat draws special attention to the humanist Jean Cras and his distinguished military career - he is credited with saving the Serbian army from extinction - drawing on primary source material such as family correspondence and wartime diaries to reaffirm this composer as a true Renaissance man of the twentieth century.

Sémiotique et vécu musical

Sémiotique et vécu musical PDF Author: Costantino Maeder
Publisher: Leuven University Press
ISBN: 946270080X
Category : Music
Languages : en
Pages : 197

Book Description
Nouvelles perspectives en sémiotique Tout est musique, et la musique nous accompagne partout : ces lieux communs n’ont jamais été si vrais qu’aujourd’hui, au temps de l’arrosage musical continuel. Cette ubiquité, loin d’être simplement une mode, nous oblige à repenser sémiotiquement la fonction et le fonctionnement de la musique. Les essais composant Sémiotique et vécu musical montrent dans quelle direction se dirigent les recherches de nos jours. L’analyse de l’expérience musicale, par exemple, détermine la réception affective, peut provoquer l’ébranlement intérieur, transformer le temps vécu, changer et déterminer les structures de l’expérience ainsi que l’expérientialité. L’expérience musicale est profondément liée à l’incarnation et à la corporalité. Elle peut redéfinir l’horizon de compréhension, moduler les attentes, déterminer et délimiter les contenus phénoménaux. Elle est fondamentalement conditionnée par l’interaction physique avec un instrument ou encore modelée par le studio d’enregistrement. L’intelligence artificielle et l’usage de robots dans des spectacles commencent à remettre en cause nos conceptions de l’expérience musicale. Ces nouvelles perspectives développées en sémiotique s’ouvrent nécessairement et impérativement aux sciences cognitives, aux nouvelles approches de la musicologie, à la transdisciplinarité et au transmédial. Le caractère innovant du présent ouvrage qui touche la théorie, la méthodologie et l’empirisme, témoigne de la vivacité, de l’inventivité et du dynamisme qui caractérisent la sémiotique toujours jeune, curieuse et surprenante. Contributors Sylvain Brétéché (Aix-Marseille Université), Guillaume Deveney (Aix-Marseille Université), Carole Egger (Université de Strasbourg), Christine Esclapez (Aix-Marseille Université ), Márta Grabócz (Université de Strasbourg), Michel Imberty (Université de Paris X, Nanterre), Thomas Le Colleter (Université Paris-IV Sorbonne), Gabriel Manzaneque (Aix-Marseille Université), Zaven Paré (Universidade Federal do Rio de Janeiro), Isabelle Reck (Université de Strasbourg), Mathias Rousselot (Aix-Marseille Université)

Music in Print and Beyond

Music in Print and Beyond PDF Author: Craig A. Monson
Publisher: Boydell & Brewer
ISBN: 1580464165
Category : History
Languages : en
Pages : 338

Book Description
Fresh and innovative takes on the dissemination of music in manuscript, print, and, now, electronic formats, revealing how the world has experienced music from the sixteenth century to the present. This collection of essays examines the diverse ways in which music and ideas about music have been disseminated in print and other media from the sixteenth century onward. Contributors look afresh at unfamiliar facets of the sixteenth-century book trade and the circulation of manuscript and printed music in the seventeenth to nineteenth centuries. They also analyze and critique new media forms, showing how a dizzying array of changing technologies has influenced what we hear, whom we hear, and how we hear. The repertoires considered include Western art music -- from medieval to contemporary -- as well as popular music and jazz. Assembling contributions from experts in a wide range of fields, such as musicology, music theory, music history, and jazz and popular music studies, Music in Print and Beyond: Hildegard von Bingen to The Beatles sets new standards for the discussion of music's place in Western cultural life. Contributors: Joseph Auner, Bonnie J. Blackburn, Gabriela Cruz, Bonnie Gordon, Ellen T. Harris, Lewis Lockwood, Paul S. Machlin, Roberta Montemorra Marvin, Honey Meconi, Craig A. Monson, Kate van Orden, Sousan L. Youens. Roberta Montemorra Marvin teaches at the University of Iowa and is the author of Verdi the Student -- Verdi the Teacher (Istituto Nazionale di Studi Verdiani, 2010) and editor of The Cambridge Verdi Encyclopedia (Cambridge University Press, 2013). Craig A. Monson is Professor of Musicology at Washington University (St Louis, Missouri) and is the author of Divas in the Convent: Nuns, Music, and Defiance in Seventeenth-Century Italy (University of Chicago Press, 2012).

Cyclopedia of Music and Musicians

Cyclopedia of Music and Musicians PDF Author: Champlin (jr.)
Publisher:
ISBN:
Category :
Languages : en
Pages : 650

Book Description