Author: Collectif
Publisher: FeniXX
ISBN: 2402068035
Category : Art
Languages : fr
Pages : 479
Book Description
Un panorama des différentes spécialités des musées et du patrimoine : historique, administration, législation, conservation et restauration des oeuvres, médiation culturelle et mise en valeur des collections. « Copyright Electre »
Musées et Patrimoine
Author: Collectif
Publisher: FeniXX
ISBN: 2402068035
Category : Art
Languages : fr
Pages : 479
Book Description
Un panorama des différentes spécialités des musées et du patrimoine : historique, administration, législation, conservation et restauration des oeuvres, médiation culturelle et mise en valeur des collections. « Copyright Electre »
Publisher: FeniXX
ISBN: 2402068035
Category : Art
Languages : fr
Pages : 479
Book Description
Un panorama des différentes spécialités des musées et du patrimoine : historique, administration, législation, conservation et restauration des oeuvres, médiation culturelle et mise en valeur des collections. « Copyright Electre »
Museums and Heritage Organizations
Patrimoine et musées
Les musées de France
Author: José Frèches
Publisher:
ISBN:
Category : Museums
Languages : fr
Pages : 208
Book Description
Publisher:
ISBN:
Category : Museums
Languages : fr
Pages : 208
Book Description
Musées Et Patrimoine Immateriel
Against the Modern
Author: Gabriel P. Weisberg
Publisher: Rutgers University Press
ISBN: 9780813531564
Category : Painting, French
Languages : en
Pages : 204
Book Description
"The exhibition at the Dahesh Museum that the publication of this book celebrates is the first in a century to feature Dagnan Bouveret's work. Against the Modern pays special attention to the evolution of this artist's style and subject matter and brings to the public gaze the real diversity, accessibility - and surprising modernity - that has made Dagnan-Bouveret worthy of our attention today."--BOOK JACKET.
Publisher: Rutgers University Press
ISBN: 9780813531564
Category : Painting, French
Languages : en
Pages : 204
Book Description
"The exhibition at the Dahesh Museum that the publication of this book celebrates is the first in a century to feature Dagnan Bouveret's work. Against the Modern pays special attention to the evolution of this artist's style and subject matter and brings to the public gaze the real diversity, accessibility - and surprising modernity - that has made Dagnan-Bouveret worthy of our attention today."--BOOK JACKET.
Du musée conservateur au musée virtuel
Author: BAUJARD Corinne
Publisher: Lavoisier
ISBN: 2746295024
Category :
Languages : en
Pages : 290
Book Description
Les Musées de France ont pris une place de plus en plus importante au sein des pratiques culturelles et touristiques. De nouveaux modes d’accès à la culture – désormais mondialisée – encouragent une gouvernance patrimoniale qui tente de conjuguer convergence numérique et transformation des usages dans l’espace muséal. Le défi est désormais de concilier tradition et modernité, art et divertissement, délectation et consommation. Le musée physique (in situ) qui expose les œuvres se prolonge par des dispositifs numériques au sein même de ses murs (cartels, audioguides, interactivités, sons, vidéos…) et la multiplication de sites Internet en ligne, publics ou privés. Le « musée virtuel » en vient à rejoindre le « musée conservateur ». La numérisation du patrimoine modifie-t-elle l’institution ? Le musée conservateur des siècles passés privilégie aujourd’hui la fréquentation du public et la diversification des modes de financement pour accroître ses moyens. Le musée virtuel en devient une extension, mais aussi parfois un concurrent. Dès lors que la mission de service public est confrontée au marché, la relation de l’institution à son patrimoine s’en trouve affectée. Autrement dit, la capacité à transmettre un héritage culturel aux futures générations s’inscrit désormais au cœur des débats sur l’avenir des musées.
Publisher: Lavoisier
ISBN: 2746295024
Category :
Languages : en
Pages : 290
Book Description
Les Musées de France ont pris une place de plus en plus importante au sein des pratiques culturelles et touristiques. De nouveaux modes d’accès à la culture – désormais mondialisée – encouragent une gouvernance patrimoniale qui tente de conjuguer convergence numérique et transformation des usages dans l’espace muséal. Le défi est désormais de concilier tradition et modernité, art et divertissement, délectation et consommation. Le musée physique (in situ) qui expose les œuvres se prolonge par des dispositifs numériques au sein même de ses murs (cartels, audioguides, interactivités, sons, vidéos…) et la multiplication de sites Internet en ligne, publics ou privés. Le « musée virtuel » en vient à rejoindre le « musée conservateur ». La numérisation du patrimoine modifie-t-elle l’institution ? Le musée conservateur des siècles passés privilégie aujourd’hui la fréquentation du public et la diversification des modes de financement pour accroître ses moyens. Le musée virtuel en devient une extension, mais aussi parfois un concurrent. Dès lors que la mission de service public est confrontée au marché, la relation de l’institution à son patrimoine s’en trouve affectée. Autrement dit, la capacité à transmettre un héritage culturel aux futures générations s’inscrit désormais au cœur des débats sur l’avenir des musées.
Art ancien
Author: Bélgica.. Musées Royaux des Beaux-Arts (Bruxelas)
Publisher:
ISBN:
Category :
Languages : en
Pages : 210
Book Description
Publisher:
ISBN:
Category :
Languages : en
Pages : 210
Book Description
Face à l'histoire
Contemporary Museums
Author: Yves Girault
Publisher: John Wiley & Sons
ISBN: 1786307456
Category : Art
Languages : en
Pages : 276
Book Description
At the center of current debates surrounding the social function of museums, questions concerning museum activities and the participation of both inhabitants and the public arise. In 2019, these questions were the subject of many heated debates at the 34th General Assembly of ICOM in Kyoto, which intended to propose a new definition of the museum. As the representations of the tensions between Universalist and Communitarian approaches are not only largely dependent on the historical and socio-political contexts of the various countries concerned, a generational angle must also be considered. It thus seems totally anachronistic to try to defend a dichotomous vision that is far too simplistic. At the heart of these current events and international issues, this collective work studies, in an international context, the values, actions and discourses advocated for participating in processes such as collection, selection, conservation and interpretation of heritage elements linked to the territories, resources, knowledge and know-how of various communities. The analysis of the tensions and asymmetries of power between various groups of actors – politicians, managers, scientists, visitors, representatives of local or diasporic populations, among others – particularly in the context of decolonization policies of museums, is also a major part of this book.
Publisher: John Wiley & Sons
ISBN: 1786307456
Category : Art
Languages : en
Pages : 276
Book Description
At the center of current debates surrounding the social function of museums, questions concerning museum activities and the participation of both inhabitants and the public arise. In 2019, these questions were the subject of many heated debates at the 34th General Assembly of ICOM in Kyoto, which intended to propose a new definition of the museum. As the representations of the tensions between Universalist and Communitarian approaches are not only largely dependent on the historical and socio-political contexts of the various countries concerned, a generational angle must also be considered. It thus seems totally anachronistic to try to defend a dichotomous vision that is far too simplistic. At the heart of these current events and international issues, this collective work studies, in an international context, the values, actions and discourses advocated for participating in processes such as collection, selection, conservation and interpretation of heritage elements linked to the territories, resources, knowledge and know-how of various communities. The analysis of the tensions and asymmetries of power between various groups of actors – politicians, managers, scientists, visitors, representatives of local or diasporic populations, among others – particularly in the context of decolonization policies of museums, is also a major part of this book.