Author: Nathalie Martinière
Publisher: Presses Univ. Limoges
ISBN: 9782842872779
Category : Boundaries in literature
Languages : fr
Pages : 298
Book Description
La 4e de couverture ndique : "Écrire la frontière consiste d'abord à représenter une zone - souvent équivoque car elle est à la fois séparation et contact -, mais c'est aussi circonscrire l'œuvre et simultanément s'interroger sur la pertinence des limites génériques et des normes poétiques. Des spécialistes de littérature mais aussi d'histoire et d'art contemporain, proposent un parcours diachronique explorant le déploiement du concept à travers des œuvres variées, qui malgré leurs dissemblances apparentes, semblent souvent se répondre. Toutes confirment une même constitution de l'identité des sujets représentés, des auteurs, de l'œuvre elle-même en tant qu'objet autour de cette idée de frontière, que celle-ci soit revendiquée ou rejetée, comme si l'individuation mais aussi l'inscription dans une communauté, ou la sortie de cette communauté, dépendait avant tout de repères spatiaux qu'il importe de pouvoir tracer. Espace à préserver, à surveiller, et, simultanément, appel irrésistible au franchissement, la frontière pose des limites et invite à leur brouillage : écrire la frontière, n'est-ce pas finalement dessiner un éternel palimpseste qui s'enrichit au fil de lectures croisées et de déchiffrements singuliers, traçant la carte d'identités souvent conflictuelles, mais qui toutes se font écho ?"
Écrire la frontière
Author: Nathalie Martinière
Publisher: Presses Univ. Limoges
ISBN: 9782842872779
Category : Boundaries in literature
Languages : fr
Pages : 298
Book Description
La 4e de couverture ndique : "Écrire la frontière consiste d'abord à représenter une zone - souvent équivoque car elle est à la fois séparation et contact -, mais c'est aussi circonscrire l'œuvre et simultanément s'interroger sur la pertinence des limites génériques et des normes poétiques. Des spécialistes de littérature mais aussi d'histoire et d'art contemporain, proposent un parcours diachronique explorant le déploiement du concept à travers des œuvres variées, qui malgré leurs dissemblances apparentes, semblent souvent se répondre. Toutes confirment une même constitution de l'identité des sujets représentés, des auteurs, de l'œuvre elle-même en tant qu'objet autour de cette idée de frontière, que celle-ci soit revendiquée ou rejetée, comme si l'individuation mais aussi l'inscription dans une communauté, ou la sortie de cette communauté, dépendait avant tout de repères spatiaux qu'il importe de pouvoir tracer. Espace à préserver, à surveiller, et, simultanément, appel irrésistible au franchissement, la frontière pose des limites et invite à leur brouillage : écrire la frontière, n'est-ce pas finalement dessiner un éternel palimpseste qui s'enrichit au fil de lectures croisées et de déchiffrements singuliers, traçant la carte d'identités souvent conflictuelles, mais qui toutes se font écho ?"
Publisher: Presses Univ. Limoges
ISBN: 9782842872779
Category : Boundaries in literature
Languages : fr
Pages : 298
Book Description
La 4e de couverture ndique : "Écrire la frontière consiste d'abord à représenter une zone - souvent équivoque car elle est à la fois séparation et contact -, mais c'est aussi circonscrire l'œuvre et simultanément s'interroger sur la pertinence des limites génériques et des normes poétiques. Des spécialistes de littérature mais aussi d'histoire et d'art contemporain, proposent un parcours diachronique explorant le déploiement du concept à travers des œuvres variées, qui malgré leurs dissemblances apparentes, semblent souvent se répondre. Toutes confirment une même constitution de l'identité des sujets représentés, des auteurs, de l'œuvre elle-même en tant qu'objet autour de cette idée de frontière, que celle-ci soit revendiquée ou rejetée, comme si l'individuation mais aussi l'inscription dans une communauté, ou la sortie de cette communauté, dépendait avant tout de repères spatiaux qu'il importe de pouvoir tracer. Espace à préserver, à surveiller, et, simultanément, appel irrésistible au franchissement, la frontière pose des limites et invite à leur brouillage : écrire la frontière, n'est-ce pas finalement dessiner un éternel palimpseste qui s'enrichit au fil de lectures croisées et de déchiffrements singuliers, traçant la carte d'identités souvent conflictuelles, mais qui toutes se font écho ?"
Ecrire les frontières, le pont de l'Europe
Author: Council of Europe
Publisher: Council of Europe
ISBN: 9789287138842
Category : Political Science
Languages : en
Pages : 188
Book Description
A collection of prose, poems and personal recollections inspired by the bridge, the Pont de l'Europe, which links France and Germany, Strasbourg and Kehl.
Publisher: Council of Europe
ISBN: 9789287138842
Category : Political Science
Languages : en
Pages : 188
Book Description
A collection of prose, poems and personal recollections inspired by the bridge, the Pont de l'Europe, which links France and Germany, Strasbourg and Kehl.
French XX Bibliography
Author: William J. Thompson
Publisher: Associated University Presse
ISBN: 9781575911250
Category : Literary Criticism
Languages : en
Pages : 520
Book Description
This annual French XX Bibliography provides the most complete listing available of books, articles, and book reviews concerned with French literature since 1885. Unique in its scope, thoroughness, and reliability of information, it has become an essential reference source in the study of modern French literature and culture. The bibliography is divided into three major divisions: general studies, author subjects (arranged alphabetically), and cinema. Number 59 in the series contains 12,703 entries. William J. Thompson is Associate Professor of French and Undergraduate and Interdisciplinary Programs in the College of Arts and Sciences at the University of Memphis.
Publisher: Associated University Presse
ISBN: 9781575911250
Category : Literary Criticism
Languages : en
Pages : 520
Book Description
This annual French XX Bibliography provides the most complete listing available of books, articles, and book reviews concerned with French literature since 1885. Unique in its scope, thoroughness, and reliability of information, it has become an essential reference source in the study of modern French literature and culture. The bibliography is divided into three major divisions: general studies, author subjects (arranged alphabetically), and cinema. Number 59 in the series contains 12,703 entries. William J. Thompson is Associate Professor of French and Undergraduate and Interdisciplinary Programs in the College of Arts and Sciences at the University of Memphis.
Du mot à l'identité
Author:
Publisher: Presses Univ. Franche-Comté
ISBN: 9782251606613
Category : American literature
Languages : fr
Pages : 324
Book Description
Publisher: Presses Univ. Franche-Comté
ISBN: 9782251606613
Category : American literature
Languages : fr
Pages : 324
Book Description
Frontiers and Identities
Author: Luďa Klusáková
Publisher: Plus
ISBN:
Category : Political Science
Languages : en
Pages : 244
Book Description
Publisher: Plus
ISBN:
Category : Political Science
Languages : en
Pages : 244
Book Description
Becket Sans Frontières
Author: Minako Okamuro
Publisher: Rodopi
ISBN: 9042023937
Category : Biography & Autobiography
Languages : en
Pages : 469
Book Description
SBT/A 19 features selected papers from the Borderless Beckett / Beckett sans frontières Symposium held in Tokyo at Waseda University in 2006. The essays penned by eminent and young scholars from around the world examine the many ways Beckett's art crosses borders: coupling reality and dream, life and death, as in Japanese Noh drama, or transgressing distinctions between limits and limitlessness; humans, animals, virtual bodies, and stones; French and English; words and silence; and the received frameworks of philosophy and aesthetics. The highlight of the volume is the contribution by Nobel Laureate J. M. Coetzee, the special guest of the Symposium. His article entitled "Eight Ways of Looking at Samuel Beckett" introduces a variety of novel approaches to Beckett, ranging from a comparative analysis of his work and Melville's Moby Dick to a biographical observation concerning Beckett's application for a lectureship at a South African university. Other highlights include innovative essays by the plenary speakers and panelists - Enoch Brater, Mary Bryden, Bruno Clément, Steven Connor, S. E. Gontarski, Evelyne Grossman, and Angela Moorjani - and an illuminating section on Beckett's television dramas. The Borderless Beckett volume renews our awareness of the admirable quality and wide range of approaches that characterize Beckett studies.
Publisher: Rodopi
ISBN: 9042023937
Category : Biography & Autobiography
Languages : en
Pages : 469
Book Description
SBT/A 19 features selected papers from the Borderless Beckett / Beckett sans frontières Symposium held in Tokyo at Waseda University in 2006. The essays penned by eminent and young scholars from around the world examine the many ways Beckett's art crosses borders: coupling reality and dream, life and death, as in Japanese Noh drama, or transgressing distinctions between limits and limitlessness; humans, animals, virtual bodies, and stones; French and English; words and silence; and the received frameworks of philosophy and aesthetics. The highlight of the volume is the contribution by Nobel Laureate J. M. Coetzee, the special guest of the Symposium. His article entitled "Eight Ways of Looking at Samuel Beckett" introduces a variety of novel approaches to Beckett, ranging from a comparative analysis of his work and Melville's Moby Dick to a biographical observation concerning Beckett's application for a lectureship at a South African university. Other highlights include innovative essays by the plenary speakers and panelists - Enoch Brater, Mary Bryden, Bruno Clément, Steven Connor, S. E. Gontarski, Evelyne Grossman, and Angela Moorjani - and an illuminating section on Beckett's television dramas. The Borderless Beckett volume renews our awareness of the admirable quality and wide range of approaches that characterize Beckett studies.
Roger Laporte: The Orphic Text
Author: Ian Maclachlan
Publisher: Routledge
ISBN: 1351198416
Category : Biography & Autobiography
Languages : en
Pages : 254
Book Description
"This is the first full-length study devoted to Roger Laporte, whose lifelong exploration of the stakes of writing has produced a body of work on the borderline of literature and philosophy. Charting the development of Laporte's writing in relation to the work of Heidegger, Levinas, Blanchot and Derrida, this study offers both a comprehensive reading of Laporte's oeuvre and a new perspective on an important strand of recent thinking about literature. In particular, it is claimed here that the imperfect reflexivity of Laporte's 'Ophic' texts effects a singular opening to reading, and that in doing so it illuminates the ethical dimension of literature which has been the subject of much recent discussion."
Publisher: Routledge
ISBN: 1351198416
Category : Biography & Autobiography
Languages : en
Pages : 254
Book Description
"This is the first full-length study devoted to Roger Laporte, whose lifelong exploration of the stakes of writing has produced a body of work on the borderline of literature and philosophy. Charting the development of Laporte's writing in relation to the work of Heidegger, Levinas, Blanchot and Derrida, this study offers both a comprehensive reading of Laporte's oeuvre and a new perspective on an important strand of recent thinking about literature. In particular, it is claimed here that the imperfect reflexivity of Laporte's 'Ophic' texts effects a singular opening to reading, and that in doing so it illuminates the ethical dimension of literature which has been the subject of much recent discussion."
Writing Beyond the End Times? / Écrire au-delà de la fin des temps ?
Author: Ursula Mathis-Moser
Publisher: University of Alberta
ISBN: 1772125075
Category : Literary Criticism
Languages : en
Pages : 277
Book Description
This collection of essays examines how the sense of crisis that occasionally seems to overwhelm us directs and transforms Canadian and Quebec writings in English and French, and conversely, how literature and criticism set out to counterbalance the social, economic, and ideological insecurities we live in. Ce recueil de textes étudie les manières dont le sentiment de crise qui peut parfois sembler nous submerger, oriente et transforme les écrits canadiens et québécois d’expressions anglaise et française, et inversement, comment la littérature et la critique s’efforcent de contrebalancer les insécurités sociales, économiques et idéologiques dans lesquelles nous vivons. Contributors: David Boucher, Marie Carrière, Nicole Côté, Piet Defraeye, Nicoletta Dolce, Danielle Dumontet, Ana María Fraile-Marcos, Marion Kühn, Hans-Jürgen Lüsebrink, Carmen Mata Barreiro, Ursula Mathis-Moser, Dunja M. Mohr, Émilie Notard, Daniel Poitras, Véronique Porra, Srilata Ravi, Marion Christina Rohrleitner
Publisher: University of Alberta
ISBN: 1772125075
Category : Literary Criticism
Languages : en
Pages : 277
Book Description
This collection of essays examines how the sense of crisis that occasionally seems to overwhelm us directs and transforms Canadian and Quebec writings in English and French, and conversely, how literature and criticism set out to counterbalance the social, economic, and ideological insecurities we live in. Ce recueil de textes étudie les manières dont le sentiment de crise qui peut parfois sembler nous submerger, oriente et transforme les écrits canadiens et québécois d’expressions anglaise et française, et inversement, comment la littérature et la critique s’efforcent de contrebalancer les insécurités sociales, économiques et idéologiques dans lesquelles nous vivons. Contributors: David Boucher, Marie Carrière, Nicole Côté, Piet Defraeye, Nicoletta Dolce, Danielle Dumontet, Ana María Fraile-Marcos, Marion Kühn, Hans-Jürgen Lüsebrink, Carmen Mata Barreiro, Ursula Mathis-Moser, Dunja M. Mohr, Émilie Notard, Daniel Poitras, Véronique Porra, Srilata Ravi, Marion Christina Rohrleitner
Dictionary Catalog of the Research Libraries of the New York Public Library, 1911-1971
Author: New York Public Library. Research Libraries
Publisher:
ISBN:
Category :
Languages : en
Pages : 592
Book Description
Publisher:
ISBN:
Category :
Languages : en
Pages : 592
Book Description
L’écriture du bonheur dans le roman contemporain
Author: Ruth Amar
Publisher: Cambridge Scholars Publishing
ISBN: 1443828114
Category : Literary Criticism
Languages : en
Pages : 260
Book Description
Through the ages, the pursuit of Happiness has been at the heart of the needs and desires each individual would seek to fulfill, while as a concept, Happiness has always resonated strongly in poetic as well as philosophical, sociological and psychological contexts. But what about Happiness today, in a world dominated by technology, driven by productivity and dictated by efficiency? Does Happiness still feature in contemporary fiction in any significant way? Or has it perhaps gone underground, adopting different guises? Would we still call that “duty of happiness” that Pascal Bruckner saw as “present at the second half of the twentieth century” a relevant force today? Or has it waned perceptibly? The articles brought together in this volume seek to work out answers to these and similar questions, creatively addressing the imminent risks but also eagerly following up the intriguing possibilities one encounters when interrogating Happiness in the contemporary novel. Originally based on an international conference organized at the University of Haifa, Israel, in May 2010, the volume is structured around the axes we found useful as a basis for the various approaches towards Happiness in Europe and the historical and social events that influenced the writing of Happiness as they defined the 20th century and have impacted on the 21st: the Holocaust, the Soviet dystopia, consumerism, postmodernism, “everyday life,” the various as yet unarticulated new modes of life they have given rise to, and so on. A new writing of happiness then? At the very least this volume targets the contemporary novel without wanting to solidify works, instead taking into account the fluctuations Happiness has been subjected to, and the diversity and especially the paradoxes it has created, while we have been keen to preserve a “precise” reading of the texts and have felt compelled to respect and preserve the particular features that make the writings of the authors we focus on stand out. Thème philosophique aussi bien que poétique, sociologique et psychologique, le bonheur s’édifie à la mesure de chacun. « N’est-il pas vrai que, nous autres hommes, nous désirons tous être heureux ? » (Platon). Or dans notre monde actuel dominé par la technique, la recherche à outrance du productif et de l’efficacité, qu’en est-il du bonheur ? Est-il encore présent aux écritures romanesques contemporaines ? Sous quelles formes se présenterait sa recherche ? Ce « devoir de bonheur propre à la deuxième moitié du XXe siècle » dont parle Pascal Bruckner, continue-t-il toujours à être d’actualité ? S’est-il renforcé ou, au contraire, s’est-il affaibli? Le projet d’un questionnement du bonheur dans le roman contemporain comportait de gros risques, mais il offrait en même temps des possibilités stimulantes. A la suite du colloque international organisé à l’université de Haïfa en mai 2010, les textes réunis dans ce livre, cherchent à élaborer des éléments de réponse à ces questions. Le volume offre un état des lieux du bonheur dans le roman depuis 1980 et présente une large diversité d’approches, de définitions, d’interrogations sur l’écriture du bonheur sur trois décennies. Le recueil s’articule autour d’axes qui ont servi de base aux différentes approches du bonheur en Europe et d’événements historiques et sociaux qui ont pu influencer l’écriture du bonheur aux différentes périodes du XXe et XXe siècles, telles que l’Holocauste, la dystopie en Russie, le postmodernisme et le consumérisme, le quotidien, les différents paradoxes du bonheur, les nouveaux modes de vie. Nouvelle écriture du bonheur? Du moins, ce volume vise-t-il le contemporain sans figer les œuvres, tout en tenant compte des fluctuations du sujet, de sa diversité, de ses paradoxes surtout, tout en conservant la lecture précise des textes et en respectant la particularité de l’écriture des auteurs traités.
Publisher: Cambridge Scholars Publishing
ISBN: 1443828114
Category : Literary Criticism
Languages : en
Pages : 260
Book Description
Through the ages, the pursuit of Happiness has been at the heart of the needs and desires each individual would seek to fulfill, while as a concept, Happiness has always resonated strongly in poetic as well as philosophical, sociological and psychological contexts. But what about Happiness today, in a world dominated by technology, driven by productivity and dictated by efficiency? Does Happiness still feature in contemporary fiction in any significant way? Or has it perhaps gone underground, adopting different guises? Would we still call that “duty of happiness” that Pascal Bruckner saw as “present at the second half of the twentieth century” a relevant force today? Or has it waned perceptibly? The articles brought together in this volume seek to work out answers to these and similar questions, creatively addressing the imminent risks but also eagerly following up the intriguing possibilities one encounters when interrogating Happiness in the contemporary novel. Originally based on an international conference organized at the University of Haifa, Israel, in May 2010, the volume is structured around the axes we found useful as a basis for the various approaches towards Happiness in Europe and the historical and social events that influenced the writing of Happiness as they defined the 20th century and have impacted on the 21st: the Holocaust, the Soviet dystopia, consumerism, postmodernism, “everyday life,” the various as yet unarticulated new modes of life they have given rise to, and so on. A new writing of happiness then? At the very least this volume targets the contemporary novel without wanting to solidify works, instead taking into account the fluctuations Happiness has been subjected to, and the diversity and especially the paradoxes it has created, while we have been keen to preserve a “precise” reading of the texts and have felt compelled to respect and preserve the particular features that make the writings of the authors we focus on stand out. Thème philosophique aussi bien que poétique, sociologique et psychologique, le bonheur s’édifie à la mesure de chacun. « N’est-il pas vrai que, nous autres hommes, nous désirons tous être heureux ? » (Platon). Or dans notre monde actuel dominé par la technique, la recherche à outrance du productif et de l’efficacité, qu’en est-il du bonheur ? Est-il encore présent aux écritures romanesques contemporaines ? Sous quelles formes se présenterait sa recherche ? Ce « devoir de bonheur propre à la deuxième moitié du XXe siècle » dont parle Pascal Bruckner, continue-t-il toujours à être d’actualité ? S’est-il renforcé ou, au contraire, s’est-il affaibli? Le projet d’un questionnement du bonheur dans le roman contemporain comportait de gros risques, mais il offrait en même temps des possibilités stimulantes. A la suite du colloque international organisé à l’université de Haïfa en mai 2010, les textes réunis dans ce livre, cherchent à élaborer des éléments de réponse à ces questions. Le volume offre un état des lieux du bonheur dans le roman depuis 1980 et présente une large diversité d’approches, de définitions, d’interrogations sur l’écriture du bonheur sur trois décennies. Le recueil s’articule autour d’axes qui ont servi de base aux différentes approches du bonheur en Europe et d’événements historiques et sociaux qui ont pu influencer l’écriture du bonheur aux différentes périodes du XXe et XXe siècles, telles que l’Holocauste, la dystopie en Russie, le postmodernisme et le consumérisme, le quotidien, les différents paradoxes du bonheur, les nouveaux modes de vie. Nouvelle écriture du bonheur? Du moins, ce volume vise-t-il le contemporain sans figer les œuvres, tout en tenant compte des fluctuations du sujet, de sa diversité, de ses paradoxes surtout, tout en conservant la lecture précise des textes et en respectant la particularité de l’écriture des auteurs traités.