Arte de Contexto y Acción Social. Prácticas artísticas colaborativas en el contexto social español a comienzos del siglo XX PDF Download

Are you looking for read ebook online? Search for your book and save it on your Kindle device, PC, phones or tablets. Download Arte de Contexto y Acción Social. Prácticas artísticas colaborativas en el contexto social español a comienzos del siglo XX PDF full book. Access full book title Arte de Contexto y Acción Social. Prácticas artísticas colaborativas en el contexto social español a comienzos del siglo XX by María Jiménez Sequeiros. Download full books in PDF and EPUB format.

Arte de Contexto y Acción Social. Prácticas artísticas colaborativas en el contexto social español a comienzos del siglo XX

Arte de Contexto y Acción Social. Prácticas artísticas colaborativas en el contexto social español a comienzos del siglo XX PDF Author: María Jiménez Sequeiros
Publisher:
ISBN:
Category :
Languages : es
Pages : 349

Book Description
Vivimos en constante proceso de cambio, de transformación de la ciudad contemporánea. Las megaciudades futuras tendrán una mayor concentración de poder social, con el consiguiente aumento de procesos de exclusión. Si consideramos el espacio público como el termómetro que mide la actividad social y da información sobre la deriva mundial, podemos entender que sea un medio idóneo para trabajar el cambio social; el lugar donde las relaciones humanas son cada vez más escasas y complejas. Estamos inmersos en un sistema competitivo, donde se malgastan los recursos y se da la espalda al bien común. Todo esto ha traído como consecuencia, un deterioro tanto en lo social como en lo estructural y por supuesto en lo medioambiental. En este contexto, es fácil entender el interés de artista por las practicas colaborativas en el espacio público, en los últimos años; el resurgimiento de grupos de acción comprometidos, que se plantean transformar nuestro degradado entorno más próximo, en espacios de comunicación y de reacción. En un mundo que día a día avanza hacia lo global, lo local adquiere se convierte en un punto de mira. Lo político deja de ser lo extraordinario para convertirse en lo común, provocando la disolución del arte en el mundo renovando su especificidad. A lo largo de la historia ha habido multitud de tentativas por parte de los artistas de utilizar el arte como una herramienta al servicio de la sociedad. Hoy vuelven a formarse y quizás con más fuerza, grupos de artistas con vocación de activistas políticos, artistas que quieren participar en el cambio del sistema; movidos por la indignación que lleva a renovar el compromiso con el mundo y con la vida. Trabajan para reconvertir sus espacios comunes, en espacios de creación colectiva, mutable y flexible, con capacidad de adaptación a las necesidades que surjan en la comunidad. En definitiva devolver el espacio público al usuario. Este tipo de práctica, donde intervienen directamente creadores provenientes tanto del mundo de las artes como de las humanidades, puede ser muy interesante, en un momento en el que claramente se produce una deshumanización, una despersonalización de nuestro entorno más próximo. Puede ser analizado desde muchos puntos de vista o sectores de acción y pensamiento, como la sociología, antropología, psicología, filosofía, urbanismo, geografía, arquitectura, diseño y por supuesto el arte. Este modo artístico provoca un replanteamiento del concepto Arte y obliga a cuestionar el papel del artista. Se plantean 4 preguntas claves: ¿La potencialidad subversiva del arte tiene el suficiente poder para transformar la sociedad? ¿Posee el arte, de manera intrínseca, la capacidad transformadora? ¿Tiene herramientas el artista para remover la sociedad y provocar el cambio? ¿Pueden las prácticas artísticas sociales adecuarse y organizarse para convertirse en el motor del cambio social, sin dejar de ser arte? Con intención de dar respuesta a esta serie de preguntas se ha desarrollado este trabajo de investigación. Está centrada en las prácticas artísticas colaborativas dentro del amplio arte contextual. Son prácticas que de manera horizontal, generan métodos de trabajo, modos de hacer como respuesta de la comunidad ante un problema común. Hacer visible el problema, articular públicamente las respuestas y descubrir nuevos estrategias, nuevas formas de hacer política, que permitan ser reapropiadas en otros contextos y puedan seguir funcionando sin la presencia del artista. Estas prácticas motivan el análisis crítico y trabajan a partir de la empatía para facilitar la comunicación y propiciar el debate. Son unas prácticas ligadas al terreno pedagógico, lo que refuerza el interés por el tema.

Arte de Contexto y Acción Social. Prácticas artísticas colaborativas en el contexto social español a comienzos del siglo XX

Arte de Contexto y Acción Social. Prácticas artísticas colaborativas en el contexto social español a comienzos del siglo XX PDF Author: María Jiménez Sequeiros
Publisher:
ISBN:
Category :
Languages : es
Pages : 349

Book Description
Vivimos en constante proceso de cambio, de transformación de la ciudad contemporánea. Las megaciudades futuras tendrán una mayor concentración de poder social, con el consiguiente aumento de procesos de exclusión. Si consideramos el espacio público como el termómetro que mide la actividad social y da información sobre la deriva mundial, podemos entender que sea un medio idóneo para trabajar el cambio social; el lugar donde las relaciones humanas son cada vez más escasas y complejas. Estamos inmersos en un sistema competitivo, donde se malgastan los recursos y se da la espalda al bien común. Todo esto ha traído como consecuencia, un deterioro tanto en lo social como en lo estructural y por supuesto en lo medioambiental. En este contexto, es fácil entender el interés de artista por las practicas colaborativas en el espacio público, en los últimos años; el resurgimiento de grupos de acción comprometidos, que se plantean transformar nuestro degradado entorno más próximo, en espacios de comunicación y de reacción. En un mundo que día a día avanza hacia lo global, lo local adquiere se convierte en un punto de mira. Lo político deja de ser lo extraordinario para convertirse en lo común, provocando la disolución del arte en el mundo renovando su especificidad. A lo largo de la historia ha habido multitud de tentativas por parte de los artistas de utilizar el arte como una herramienta al servicio de la sociedad. Hoy vuelven a formarse y quizás con más fuerza, grupos de artistas con vocación de activistas políticos, artistas que quieren participar en el cambio del sistema; movidos por la indignación que lleva a renovar el compromiso con el mundo y con la vida. Trabajan para reconvertir sus espacios comunes, en espacios de creación colectiva, mutable y flexible, con capacidad de adaptación a las necesidades que surjan en la comunidad. En definitiva devolver el espacio público al usuario. Este tipo de práctica, donde intervienen directamente creadores provenientes tanto del mundo de las artes como de las humanidades, puede ser muy interesante, en un momento en el que claramente se produce una deshumanización, una despersonalización de nuestro entorno más próximo. Puede ser analizado desde muchos puntos de vista o sectores de acción y pensamiento, como la sociología, antropología, psicología, filosofía, urbanismo, geografía, arquitectura, diseño y por supuesto el arte. Este modo artístico provoca un replanteamiento del concepto Arte y obliga a cuestionar el papel del artista. Se plantean 4 preguntas claves: ¿La potencialidad subversiva del arte tiene el suficiente poder para transformar la sociedad? ¿Posee el arte, de manera intrínseca, la capacidad transformadora? ¿Tiene herramientas el artista para remover la sociedad y provocar el cambio? ¿Pueden las prácticas artísticas sociales adecuarse y organizarse para convertirse en el motor del cambio social, sin dejar de ser arte? Con intención de dar respuesta a esta serie de preguntas se ha desarrollado este trabajo de investigación. Está centrada en las prácticas artísticas colaborativas dentro del amplio arte contextual. Son prácticas que de manera horizontal, generan métodos de trabajo, modos de hacer como respuesta de la comunidad ante un problema común. Hacer visible el problema, articular públicamente las respuestas y descubrir nuevos estrategias, nuevas formas de hacer política, que permitan ser reapropiadas en otros contextos y puedan seguir funcionando sin la presencia del artista. Estas prácticas motivan el análisis crítico y trabajan a partir de la empatía para facilitar la comunicación y propiciar el debate. Son unas prácticas ligadas al terreno pedagógico, lo que refuerza el interés por el tema.

Arte de contexto

Arte de contexto PDF Author: Jordi Claramonte
Publisher: Editorial Nerea
ISBN: 8415042205
Category : Art
Languages : es
Pages : 243

Book Description
En la última década del siglo XX y aprovechando el poso de movimientos tan diversos como la Internacional Situacionista, los provos, el punk o la antiglobalización, se ha generado una red relativamente amplia de prácticas artísticas social y políticamente articuladas. Prácticas que se podrían caracterizar por el cuidado que ponen en la contextualización productiva y política de su trabajo y que por ello mismo suelen exceder el marco de concepción, producción y distribución acotado para el arte en la alta cultura moderna. Arte de contexto ofrece un repaso por la historia más reciente y cercana de estas prácticas artísticas, que parten de constatar la quiebra de la representación para considerar juntamente acción directa y formalización artística, casi siempre en contextos altamente polémicos. Mediante los conceptos de "lo táctico, lo estratégico y lo operacional", e introduciendo además nociones procedentes de la reciente estética modal, se da cuenta de los terrenos en que confluyen y se confrontan las formas artísticas y las formas de organizar la sensibilidad y la vida de cada individuo.

Talking to Action

Talking to Action PDF Author: Bill Kelley (Jr.)
Publisher:
ISBN: 9780930209445
Category : Artists
Languages : en
Pages : 0

Book Description
Talking to Action: Art, Pedagogy, and Activism in the Americas is the first publication to bring together scholarship, critical essays, and documentation of collaborative community-based art making by researchers from across the American hemisphere. The comprehensive volume is a compendium of texts, analysis, and research documents from the Talking to Action research and exhibition platform, part of the Getty's Pacific Standard Time: LA/LA initiative, a far-reaching and ambitious exploration of Latin American and Latino art in dialogue with Los Angeles. While the field of social practice has had an increasingly high profile within contemporary art discourse, this book documents artists who have been under-recognized because they do not show in traditional gallery or museum contexts and are often studied by specialists in other disciplines, particularly within the Latin American context. Talking to Action: Art, Pedagogy, and Activism in the Americas addresses the absence of a publication documenting scholarly exchange between research sites throughout the hemisphere and is intended for those interested in community-based practices operating within the intersection of art, activism, and the social sciences.

Copiar el edén

Copiar el edén PDF Author: María Berríos
Publisher:
ISBN:
Category : Art, Chilean
Languages : es
Pages : 662

Book Description
Analyzes the evolution of contemporary art in Chile from 1973 to 2007. This edition reproduces more than 500 color images of works by 74 contemporary artists (selected by editor Mosquera) including names such as: Juan Downey, Carlos Arias, (Santiago, Chile, 1964); Juan Castillo, (Antofagasta, 1952); Eugenio Dittborn, (Santiago, Chile, 1943); Paz Errzuriz, (Santiago, Chile, 1944); Volupsa Jarpa, (Rancagua, 1971); Carlos Leppe, (Santiago, Chile, 1952); and Carolina Ruff, (Santiago, Chile, 1973), as well as younger generation artists. The artists are presented in alphabetical order with brief introductory texts. Each reproduced work is rigorously documented with a caption that, in addition to providing the technical data offers the reader a description of the work for better comprehension. Six essays by noted critics and art historians: Guillermo Machuca, Mar̕a Berr̕os, Justo Pastor Mellado, Catalina Mena, Nelly Richard y Adriana V̀lads (description provided by vendor).

Technology, Sustainability and Educational Innovation (TSIE)

Technology, Sustainability and Educational Innovation (TSIE) PDF Author: Andrea Basantes-Andrade
Publisher: Springer Nature
ISBN: 3030372219
Category : Technology & Engineering
Languages : en
Pages : 492

Book Description
This book presents the proceedings of International Conference on Knowledge Society: Technology, Sustainability and Educational Innovation (TSIE 2019). The conference, which was held at UTN in Ibarra, Ecuador, on 3–5 July 2019, allowed participants and speakers to share their research and findings on emerging and innovative global issues. The conference was organized in collaboration with a number of research groups: Group for the Scientific Research Network (e-CIER); Research Group in Educational Innovation and Technology, University of Salamanca, Spain(GITE-USAL); International Research Group for Heritage and Sustainability (GIIPS), and the Social Science Research Group (GICS). In addition, it had the endorsement of the RedCLARA, e-science, Fidal Foundation, Red CEDIA, IEEE, Microsoft, Business IT, Adobe, and Argo Systems. The term “knowledge society” can be understood as the management, understanding and co-creation of knowledge oriented toward the sustainable development and positive transformation of society. In this context and on the occasion of the XXXIII anniversary of the Universidad Técnica del Norte (UTN), the Postgraduate Institute through its Master of Technology and Educational Innovation held the I International Congress on Knowledge Society: Technology, Sustainability and Educational Innovation – TSIE 2019, which brought together educators, researchers, academics, students, managers, and professionals, from both the public and private sectors to share knowledge and technological developments. The book covers the following topics: 1. curriculum, technology and educational innovation; 2. media and education; 3. applied computing; 4. educational robotics. 5. technology, culture, heritage, and tourism development perspectives; and 6. biodiversity and sustainability.

The North American Mosaic

The North American Mosaic PDF Author: Commission for Environmental Cooperation (Montréal, Québec). Secretariat
Publisher:
ISBN:
Category : Agriculture
Languages : en
Pages : 240

Book Description
The North American Mosaic has four overarching features. First, it is, to the extent feasible, based on comparable information on the status and trends of major indicators of the state of the environment in Canada,Mexico, and the United States. Second, the report confirms that these three countries together make up an incredibly complex, dynamic, and interconnected ecosystem in which humans play a dominant and decisive role. Third, the report raises important and sometimes disquieting questions concerning the sustainability of some current trends. Finally, the report is a reminder that our economic, social, and physical well-being are utterly dependent on the life-sustaining services provided by nature. This report emphasizes the importance of developing mutually compatible economic, social, and environmental goals and policies across the three-country region.

The One and the Many

The One and the Many PDF Author: Grant H. Kester
Publisher: Duke University Press
ISBN: 0822349876
Category : Art
Languages : en
Pages : 330

Book Description
DIVExamines questions of agency, artisanship, and identity in relation to collaborative art practice./div

Culture Strike

Culture Strike PDF Author: Laura Raicovich
Publisher: Verso Books
ISBN: 1839760524
Category : Art
Languages : en
Pages : 225

Book Description
A leading activist museum director explains why museums are at the center of a political storm In an age of protest, cultural institutions have come under fire. Protestors have mobilized against sources of museum funding, as happened at the Metropolitan Museum, and against board appointments, forcing tear gas manufacturer Warren Kanders to resign at the Whitney. That is to say nothing of demonstrations against exhibitions and artworks. Protests have roiled institutions across the world, from the Abu Dhabi Guggenheim to the Akron Art Museum. A popular expectation has grown that galleries and museums should work for social change. As Director of the Queens Museum, Laura Raicovich helped turn that New York muni- cipal institution into a public commons for art and activism, organizing high-powered exhibitions that doubled as political protests. Then in January 2018, she resigned, after a dispute with the Queens Museum board and city officials. This public controversy followed the museum’s responses to Donald Trump’s election, including her objections to the Israeli government using the museum for an event featuring Vice President Mike Pence. In this lucid and accessible book, Raicovich examines some of the key museum flashpoints and provides historical context for the current controversies. She shows how art museums arose as colonial institutions bearing an ideology of neutrality that masks their role in upholding conservative, capitalist values. And she suggests ways museums can be reinvented to serve better, public ends.

Innovating with Concept Mapping

Innovating with Concept Mapping PDF Author: Alberto Cañas
Publisher: Springer
ISBN: 331945501X
Category : Education
Languages : en
Pages : 342

Book Description
This book constitutes the refereed proceedings of the 7th International Conference on Concept Mapping, CMC 2016, held in Tallinn, Estonia, in September 2016. The 25 revised full papers presented were carefully reviewed and selected from 135 submissions. The papers address issues such as facilitation of learning; eliciting, capturing, archiving, and using “expert” knowledge; planning instruction; assessment of “deep” understandings; research planning; collaborative knowledge modeling; creation of “knowledge portfolios”; curriculum design; eLearning, and administrative and strategic planning and monitoring.

News from Nowhere and Other Writings

News from Nowhere and Other Writings PDF Author: William Morris
Publisher: Penguin UK
ISBN: 0141927429
Category : Political Science
Languages : en
Pages : 480

Book Description
Poet, pattern-designer, environmentalist and maker of fine books, William Morris (1834-96) was also a committed socialist and visionary writer, obsessively concerned with the struggle to achieve a perfect society on earth. News From Nowhere, one of the most significant English works on the theme of utopia, is the tale of William Guest, a Victorian who wakes one morning to find himself in the year 2102 and discovers a society that has changed beyond recognition into a pastoral paradise, in which all people live in blissful equality and contentment. A socialist masterpiece, News From Nowhere is a vision of a future free from capitalism, isolation and industrialisation. This volume also contains a wide selection of Morris's writings, lectures, journalism and letters, which expand upon the key themes of News From Nowhere.